dijous, 19 de maig del 2011

El Departament de Territori i Sostenibilitat modificarà la xarxa de Rodalia de Barcelona amb una nova línia a partir del 26 de juny

.
El proper 26 de juny es posaran en marxa les modificacions que el Departament de Territori i Sostenibilitat ha estat preparant per a la xarxa de Rodalia de Barcelona, l'antiga Rodalies Barcelona de Renfe. La principal novetat serà la posada en marxa de la línia R8 de Rodalies, que circularà entre Martorell i Granollers Centre passant per Rubí, Sant Cugat i la UAB, evitant així el pas per Barcelona. La posada en marxa d'aquesta línia significarà la reducció de l'actual línia R7, que quedarà limitada al trajecte Cerdanyola Universitat-Sant Andreu-Arenal i també s’aprofitarà per establir nous horaris basats en les freqüències estables de pas a les línies R1 (Maresme) i R4 (Vallès Occidental). Tot plegat ho ha anunciat en roda de premsa a l’estació de Montgat Nord (el Maresme) el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder.

Així és com quedarà la xarxa de rodalia de Barcelona a partir del proper 26 de juny.
Nova línia R8

La principal novetat serà la posada en marxa de la línia R8 de Rodalies, que circularà entre Martorell i Granollers Centre passant per Rubí, Sant Cugat i la UAB, evitant així el pas per Barcelona. Per a fer-ho s'utilitzarà la infraestructura ja existent de la línia Papiol-Mollet, que fins ara havia estat destinada només al transport de mercaderies. Aquesta nova línia comptarà inicialment amb un tren cada hora per sentit amb possibilitat d’incrementar-se si la demanda així ho fa necessari. La posada en marxa d'aquesta línia significarà la reducció de l'actual línia R7, que quedarà limitada al trajecte Cerdanyola Universitat-Sant Andreu-Arenal.

“La nova línia R8, que disposarà d’un tren per hora i sentit, circularà entre Martorell, Cerdanyola Universitat i Granollers sense passar per Barcelona”

Modificació de l’actual R7 i anul·lació del servei directe Rubí-Sant Cugat-Barcelona

La nova reestructuració de la xarxa suposarà una modificació total de l’actual línia R7, que passarà de circular entre l’Hospitalet, Barcelona, Cerdanyola Universitat i Martorell a fer-ho només entre Barcelona i Cerdanyola Universitat. Els trens que actualment realitzen aquest trajecte el canviaran i circularan entre Granollers, Cerdanyola Universitat i Martorell sense passar per Barcelona. Això significarà l’eliminació dels serveis directes que actualment Rodalies de Catalunya ofereix entre Rubí, Sant Cugat i Barcelona. Des de Rodalies, el seu coordinador, Marc Garcia, ha volgut insistir en què aquest canvi ha sigut necessari perquè els trens que es dirigiran a Granollers són els que ara circulen fins a Barcelona i l’Hospitalet i ha volgut destacar que la majoria d’usuaris d’aquestes dues poblacions que es dirigeixen a Barcelona utilitzen el servei del Metro del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), de manera que els pocs usuaris afectats seguiran comptant amb el servei directe a la capital catalana a través de les línies S1, S2, S5 i S55 dels FGC.

“La línia R7 passarà a ser un servei llançadora entre Sant Andreu-Arenal i l'estació de la UAB (Cerdanyola Universitat)”

Homogeneïtzació de les freqüències de pas a les línies R1 i R4

La inauguració de la nova línia R8 també s’aprofitarà per a homogeneïtzar els horaris de les línies R1 (Maçanet > Mataró > Barcelona) i R4 (Manresa > Terrassa > Barcelona), que comptaran amb els mateixos serveis que fins ara però repartits d’una manera més equitativa. Així, a partir d’ara en aquestes línies no caldrà consultar l’hora en què circularan els trens perquè ho faran seguint una freqüència de pas concreta.
A la línia R1 hi haurà un servei cada 8 minuts entre les 06:30 i les 07:30, cada 6 minuts entre les 07:30 i les 08:30, cada 8 minuts entre les 08:30 i les 09:30 i cada 10 minuts la resta del dia. Pel que fa a la línia R4, hi haurà un servei cada 10 minuts entre les 06:00 i les 07:00, cada 8 minuts entre les 07:00 i les 09:00 i cada 15 minuts la resta del dia.

“S’aprofitarà per homogeneïtzar les freqüències a les línies R1 i R4 i introduir nous serveis amb destinació Mataró, Terrassa i Vic”

Nous serveis a les línies R1, R3 i R4

Els nous horaris també suposaran la posada en marxa d’un parell de nous serveis a les línies R1 i R4 i d’un nou servei a la línia R3 que circularà en hora punta de tarda entre l’Hospitalet i Vic. Des de Rodalies de Catalunya també s’ha volgut destacar que els canvis que s’introduiran el proper 26 de juny també serviran per poder reduir el temps en el restabliment dels horaris quan es produeixin avaries a la xarxa de rodalia de Barcelona.
En un principi s'havia anunciat que l'estació terme de la línia R7 després de la reestructuració seria La Sagrera-Meridiana (veure imatge adjunta). Posteriorment el Departament ha rectificat i ha anunciat que la terminal seria Sant Andreu-Arenal.

13 comentaris:

  1. I no es té pensat fer la línia Hospitalet-Blanes/Maçanet directe entre Mataró i El Clot? Durant molts anys vam veure cartells de "Perquè parin tots" als balcons de Montgat, Sant Adrià etc. No n'hi ha prou amb els que van a Mataró i Calella? 1:40 entre Hospitalet i Blanes es força excessiu no?

    ResponElimina
  2. En resposta a anònim, entenc el què vols dir. De fet, des del Departament s'està estudiant posar trens semidirectes entre Mataró i Barcelona, que pararien en parades intercalades (p.ex. Mataró, Vilassar, Premià, Masnou, Badalona i Clot) per millorar la freqüència de pas i el temps de trajecte. Però és només un projecte i no significa que s'hagi d'aplicar ni hi ha dates fixades. Ja ho veurem...

    ResponElimina
  3. La línia només arribara a St. Andreu Arenal...

    ResponElimina
  4. Tens raó. De fet, al migdia, quan s'ha realitzat la roda de premsa i s'han emès la nota i el mapa de la nova xarxa, s'indicava que la línia acabaria a Sagrera-Meridiana (al mapa que hi ha just aquí sobre així ho indicava). Ja ho han rectificat al web del Departament i aquí també ho hem canviat.
    Mercès

    ResponElimina
  5. Penós que 3 localitats que sumen 50.000 habitants (sense comptar els pobles veïns que van a aquestes) continuïn amb només 1 tren per hora excepte hora punta. Parlo de El Vendrell, l'Arboç i Els Monjos. Molt freqüència metro però per aquella zona lluny del centre també s'agafa el tren, que no se'ls oblidi, tot i que més que oblidar-se, s'ho fan.

    PD: alguna vegada al dia no passa cap tren en 1 h i mitja...

    ResponElimina
  6. Certament, tot i que ara fa uns mesos es va ampliar el servei fins a Vilafranca del Penedès, entre aquesta ciutat i Sant Vicenç de Calders el servei és encara molt reduït. Però també ho és, per exemple entre Granollers i Maçanet (R2 nord) en hores vall o caps de setmana.
    Properament realitzaré un article analitzant totes aquestes "mancances".
    Gràcies per recordar aquesta realitat gens llunyana.

    ResponElimina
  7. Per aquells qui anem de UAB a Martorell, seguirem tenint un tren cada hora? Què passa amb el tren que es queda parat tres quarts d'hora a UAB? Està estacionat el temps exacte que tardaria en anar i tornar a Martorell.

    ResponElimina
  8. A anònim: De moment, aquells que utilitzeu el servei des de la UAB fins a Martorell, no hi ha canvis, hi seguirà havent un tren cada hora. La diferència serà que el trens que sortien de Martorell cap a la UAB i l'Hospitalet, després de passar per la uni aniran amb destinació Granollers, tal com es veu al mapa adjunt a la notícia. Depenent del nombre d'usuaris nous que hi hagi amb aquest canvi, sí que s'ha dit que es podria ampliar el servei des de Martorell cap a la UAB, però això en tot cas no serà a partir del juny.

    ResponElimina
  9. O sigui que a la R4 s'haurà acabat el bitllet devolució express... perquè per molt retard que porti un tren, com demostres que és el de fa vint minuts i no el que li toca ara?

    ResponElimina
  10. Andreu,
    Per demostrar que has agafat un tren o un altre, amb el bitllet n'hi ha prou. Perquè si és un bitllet de Renfe, hi figura l'hora de la impressió d'aquest (a la cara) i l'hora en què l'has picat a les màquines d'accés a l'estació on has pujat (a la part del darrere). Si p.ex. vas de Sabadell a Plaça Catalunya (30 min) i arribes més d'una hora després d'haver-lo validat a Sbd, és evident que el tren porta retard.

    ResponElimina
  11. Segueixo sense entendre perquè hi ha un tren parat 40 minuts a UAB, el temps exacte d'anada i tornada de la UAB a Martorell

    ResponElimina
  12. Fins el passat 2007 els trens que ara acaben a la UAB (fins a Cerdanyola Universitat hi ha dos trens cada hora, un es queda allà i l'altre segueix fins a Martorell) seguien fins a Martorell. Però com que l'afluència és bàsicament fins a la uni, es va decidir que la meitat dels trens acabarien a la UAB. Veurem si amb el nou tram fins a Granollers augmenta el nombre de viatgers en tot el trajecte i es decideix augmentar la freqüència, que en un principi, seguirà sent d'un tren per hora i sentit.

    ResponElimina
  13. Penso que la R7 hauria de finalitzar/començar a Sagrera Meridiana, per la simple raó de millor accessibilitat a quest servei, per a molts usuaris, ja que hi conecten més línies de metro. Em sembla un encert la nova R8, però un error limitar a Sant Andreu Arenal els qui solíem agafar aquesta línia. Un pas endavant el que havia estat aquest any, per tornar enrera altra vegada. A més, suportant els clàssics retards i els horaris gens compenetrats amb els inicis de classes a la UAB. En fi..

    ResponElimina