dilluns, 14 de març del 2011

Francesc X. Balagué: “Amb els empleats ens trobem en una situació d’impàs. Hi ha treva, però no hi ha pau”



Francesc Xavier Balagué (Barcelona, 1955) és l’actual director de Comunicació i Màrqueting Estratègic de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). En aquesta entrevista, analitza la situació actual de la companyia, que com la resta d’empreses públiques ha hagut d’estrènyer-se el cinturó degut a la situació delicada de les arques del Govern, i el futur d’aquesta, que passa per les prolongacions dels ramals de Terrassa i Sabadell i la remodelació de l’estació de Plaça de Catalunya, entre d’altres. Balagué també parla de la tensió amb què viuen actualment els treballadors de l’empresa, els quals després d’haver vist reduït el seu salari un 5%, podrien perdre el seu lloc de feina degut a les retallades impulsades pel nou Govern de la Generalitat.

- Comencem parlant de la situació econòmica actual. Fins fa uns mesos, el Govern sortint era molt optimista amb l’execució de les obres en general, i de FGC en particular. Amb l’entrada del nou Govern però, les retallades econòmiques han  impulsat l’alentiment o suspensió d’actuacions. Quina és la situació respecte a les obres de Ferrocarrils a Sabadell i Terrassa? 
- La situació econòmica ha fet que el govern de la Generalitat, que a més és un govern acabat d’estrenar i per tant encara està estudiant quina és la situació econòmica de la institució, hagi anunciat que és possible, que és probable i que és quasi segur, que determinades obres quedaran aplaçades en el calendari i potser alguna quedi suprimida. Això afecta a tot i per tant també afecta a Ferrocarrils de la Generalitat (FGC).
És evident que no és el mateix una obra com la de Terrassa, que en aquest moment ja disposa de tot el túnel perforat i on només queda l’execució de les estacions i la superestructura ferroviària, que la que tenim en marxa actualment a Sabadell, on actualment la perforació del túnel està en els seus inicis i on encara falta realitzar la majoria d’actuacions.
Malgrat la situació econòmica actual, jo crec que puc dir que la prolongació de Terrassa estarà en funcionament entre mitjans i finals de l’any que ve, el 2012, mentre que Sabadell no crec que pugui estar operatiu abans de l’any 2014 i veurem si amb totes les estacions fetes o només amb tres, i que la quarta estació, la darrera [Ca n’Oriac], no s’executi en la primera fase.
De tota manera, amb la Llei de Pressupostos de la Generalitat, que tindrem ja ben entrada la primavera, podrem veure si les obres s’hauran d’alentir o no, i si podrem tenir en el cas de la prolongació de Sabadell, tota l’ampliació projectada operativa ja en una primera fase o si l’última estació no entri en aquesta obertura inicial.

Metro del Vallès
La prolongació de Terrassa estarà enllestida abans del final del 2012. La situació a Sabadell és força més incerta

- L’altra de les grans obres que tenen prevista a FGC és la construcció de la nova cua de maniobres de Plaça Catalunya, que permetrà incrementar la capacitat de la línia del Vallès. En quin punt es troba aquesta actuació a dia d’avui?
- Bé, en aquest moment s’ha iniciat una obra vital prèvia a l’ampliació de l’estació de Plaça de Catalunya, que és la reforma de l’estació de Gràcia, on hi ha la bifurcació de la línia del Vallès amb la que va a l’Avinguda del Tibidabo. La reforma, a banda de comportar l’adaptació de les instal·lacions a persones amb mobilitat reduïda (PMR), també servirà per a canviar l’actual sistema d’explotació de la línia del Vallès. Un cop la remodelació estigui enllestida, podrem convertir Gràcia en l’estació d’inici de la línia del Tibidabo [L7] i descongestionar d’aquesta manera l’estació de Plaça Catalunya. Un cop això sigui una realitat, podrem afrontar l’obra que s’ha de fer a Plaça Catalunya que, com a mínim, comportarà tenir la meitat de l’estació (les vies 1 i 2) fora de servei.

- I en què consistirà l’obra que es realitzarà a Plaça Catalunya? És a dir, com s’aconseguirà incrementar encara més la capacitat de l’estació?
- Bàsicament, el que farem serà fer menys complex el funcionament de la instal·lació. A dia d’avui l’estació de Plaça Catalunya té una entrada d’una via que es bifurca a quatre vies en ús habitualment (vies 1, 2, 3 i 4), i una cinquena via que s’utilitza esporàdicament, i una via de sortida.
Per tant, tots els trens que surten han d’anar a buscar la via de sortida, vagin on vagin, i els que entren s’han d’anar distribuint a la via que els pertoca. Això ens impedeix, fent un símil automobilístic, tenir fluïdesa de trànsit, perquè els trens s’han d’anar creuant. En canvi, si tot tren que entra, descarrega en una única andana, vingui d’on vingui, i un cop això, després de canviar de via gràcies a la cua de maniobres, carrega en una mateixa andana per a tots els serveis, el temps que es triga en fer tot el procés és molt més curt que no pas actualment, on cada tren, depenent de la destinació que tindrà en sortir de l’estació, ha d’anar a una via concreta.
Gràcies al canvi de model, podrem tenir un tren cada 90 segons respecte dels 120 actuals. I això ens permetria poder augmentar el número de trens i de persones trans-portades per hora en el tram amb més demanda, que són les línies que van fins al Vallès.

- Per tant, la nova cua de maniobres significarà simplificar l’estació de Plaça Catalunya a només dues vies?
- Així és. Segons el projecte, quan un tren entri a la via 1 i descarregui els viatgers, passarà al nou túnel de maniobres i des d’aquest s’incorporarà de nou a la circulació a través de la via 2 per a realitzar el servei que li pertoqui. Això ens permetrà simplificar les entrades i sortides a dues úniques vies i eliminar l’actual mètode de tenir una via preestablerta per a cadascuna de les línies, pel que necessitem quatre vies diferents operatives cada dia.

- I la nau que actualment conté les vies 3 i 4?
- Doncs si finalment tirem endavant el projecte, la nau amb les vies 3 i 4, que és d’on surten ara els serveis S1 (Terrassa) i S2 (Sabadell), es mantindrà per a possibles avaries i problemes que puguin sorgir que, de ben segur, se’n produiran.

Francesc X. Balagué, durant l'entrevista realitzada el passat 3 de març

- Seguim amb les obres a Plaça Catalunya. Tota l’obra pendent actualment en aquesta estació està a l’espera de la remodelació de l’estació de Gràcia, no?
- Sí i no. La previsió és que les obres de la cua de maniobres començaran un cop hagi finalitzat una altra obra prèvia que s’ha de fer també a l’estació de Plaça Catalunya, i que és la remodelació i adaptació per a PMR del segon vestíbul de Ferrocarrils, aquell que té accés pels carrers Bergara, Pelai i Balmes, ja que amb l’obra de la cua de maniobres caldrà tancar l’accés que hi ha a la Plaça Catalunya amb la Rambla, al costat del cafè Zurich. Un cop tinguem l’accés de Bergara, Pelai i Balmes remodelat i adaptat ja podrem tancar el que dóna directament a la plaça i iniciar les obres de la cua de maniobres. La previsió pendent de ratificar amb els nous Pressupostos seria que això comenci a partir dels mesos de setembre/octubre d’aquest any. Evidentment, tot això està per confirmar, però la previsió és aquesta.

- ...
- Si no, hi hauria un altre escenari, que és que un cop acabades les obres a Gràcia, es decidís posposar l’actuació a Plaça Catalunya, però igualment poder incrementar els serveis cap al Vallès segregant la L7 que, iniciant recorregut a Gràcia, permetria que els trens que ara surten amb destinació Avinguda Tibidabo de Plaça Catalunya es dirigissin al Vallès, cap a Rubí, la UAB, Sabadell o Terrassa. Si des del Departament [de Territori i Sostenibilitat] es decideix fer una cosa o altra però, és quelcom que sabrem a curt termini, d’aquí a no més de 5 o 6 mesos.

- Paral·lelament tot plegat ve acompanyat de l’adquisició de nou material mòbil, perquè si s’amplia el servei caldran més trens i perquè les unitats més antigues, les de la sèrie 111, porten ja 25 anys en servei...
- Exactament. FGC va licitar l’any passat i va adjudicar ja un contracte per la compra de 24 nous trens que formaran l’anomenada sèrie 113. Aquests estan en fase de construcció i serviran per a poder atendre les ampliacions de Sabadell i Terrassa i l’augment de la freqüència de pas cap a Barcelona des de les capitals del Vallès Occidental.
A més a més, tenim un segon paquet de 20 trens més que està pendent i que s’adquiriria per a poder jubilar tota la sèrie 111 i poder oferir el servei en un futur. Cal dir però que aquí hi ha un condicionant més, que és quin nivell de servei es dóna a Terrassa i Sabadell. Si mantenim un servei de 10/12 minuts entre tren i tren necessitem un nombre d’unitats. Si volem oferir un servei cada 6 minuts entre tren i tren, caldrien, òbviament, força més unitats de tren.

- Així, quin servei tenen previst donar a les dues ciutats un cop les ampliacions estiguin ja en funcionament?
- La veritat, quin servei donarem, encara no ho sabem. Perquè això no depèn de nosaltres, sinó del què digui la Generalitat i, concretament, el Departament de Territori i Sostenibilitat, del qual depenem en aquest aspecte. Nosaltres [FGC] som una empresa que fabrica un producte, que és transport, però que no decideix quina quantitat de producte s’ha de fabricar. És a dir, és la Generalitat qui acaba prenent la decisió en base a les recomanacions i estudis que fem des de FGC.

Reducció del 5% del salari
Tothom diu que FGC va molt bé i que va puntual, però resulta que és als únics als que se’ns ha retallat el sou. Home, doncs miri, potser millor que no ho fem tan bé

- Canviem totalment de registre. El mes d’octubre d’aquest passat 2010 el comitè d’empresa de FGC va decidir convocar jornades de vaga per als dilluns i dimecres dels mesos d’octubre i novembre en protesta per la reducció d’un 5% en el salari de tots els empleats de la companyia. Això va seguir fins les eleccions al Parlament del passat 28 de novembre, en què van anunciar un alto de les aturades per a veure què passava després dels comicis. Com es troba tot plegat ara per ara?
- A dia d’avui ens trobem en una situació d’impàs. Diríem que hi ha treva però no hi ha pau. I aquesta situació de treva, crec que ve donada, principalment, per la sorpresa que hem tingut a FGC amb l’arribada del nou executiu. Si l’any passat vem patir la retallada del 5% del salari dels treballadors, amb el nou Govern la situació sembla encara més complicada.
I és que tenim una nova instrucció sobre la taula, aquest cop de l’actual executiu de la Generalitat, que ens demana que degut a la gravíssima situació financera de la institució reduïm, abans del proper 30 de juny, un 5% la plantilla i un 6% la despesa en nòmines. Evidentment, amb aquesta nova ordre, de la rebaixa del 5% dels salaris de mitjans de l’any passat ja no en parla ningú. Perquè ara, en el cas de FGC, potser hem de fer fora 74 persones. I estem en aquesta situació. Des de la direcció de la companyia portem ja setmanes fent mans i mànigues per fer entendre al nou Govern que nosaltres des del 2008 estem aplicant un pla d’estalvi de la despesa que ens permetria mantenir la plantilla sense incrementar la subvenció que necessitem. I que, en canvi, si ara haguéssim de prescindir del 5% de la plantilla, tal com se’ns exigeix, no seríem capaços de moure tots els trens que movem. Perquè estem tan ajustats que eliminant aquesta part de la plantilla no podríem mantenir el servei actual. Això des del punt de vista de l’empresa. Des dels sindicats representants dels treballadors de FGC crec que d’aquí un temps tornarà a haver-hi moviments, quan creguin que el nou Govern ja haurà tingut temps per estudiar el tema i haurà tingut temps per veure què aplica i que deixa d’aplicar [en referència a les retallades en sous i plantilla anunciades].

- I quant temps creu que pot durar aquesta situació d’impàs, de treva?
- Nosaltres tenim garantia de bon funcionament espero que, com a mínim, un mes més. Després tot dependrà del que faci o deixi de fer el Govern. Si finalment haguéssim de fer fora una setantena de treballadors de la plantilla, això repercutiria en el servei segur. Ja fos perquè s’anunciessin noves convocatòries de vaga o perquè havent de reduir la plantilla, com ja t’he dit, no poguéssim garantir totes les circulacions en hora punta, no poguéssim oferir el servei nocturn dels caps de setmana o l’atenció al client que tenim actualment.

Vaga de treballadors
Nosaltres tenim garantia de bon funcionament espero que, com a mínim, un mes més. Després tot dependrà del que faci o deixi de fer el Govern

- Ja per acabar, quin és el seu punt de vista sobre les actuacions que van acabar tirant endavant els sindicats un cop es va anunciar la rebaixa del 5% del sous?
- Jo crec que no va ser que el personal de FGC es tornés boig sinó que es va sentir absolutament discriminat. És a dir, no van entendre que s’apliqués una reducció de sou als treballadors del sector públic i que, en canvi, en quedessin exclosos els treballadors de Renfe, els d’Adif, els de TMB (Metro i autobusos de Barcelona) i els dels tramvies de Barcelona, que també cobren de les arques públiques. I que els únics del ram ferroviari que pringuessim fóssim nosaltres no es va entendre a FGC. Clar, amb aquesta situació jo diria que si a totes les empreses de ferrocarril se’ls hagués baixat el sou no hauria passat res, ara això de “unos sí, otros no”, ho van trobar, ho vam trobar de fet, un greuge comparatiu. Perquè fixem-nos en una cosa. Tothom diu que FGC va molt bé i que va puntual, però resulta que és als únics als que se’ns ha retallat el sou. Només a FGC. Home, doncs miri, potser millor que no ho fem tan bé.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada