dijous, 1 de novembre del 2012

Caos: crònica d’un dia de vaga de transports i temporal marítim al Maresme


Premià de Mar, dimecres 31 d'octubre, cinc de la tarda. Ens disposem a agafar el tren cap a Barcelona. Anem cap a l’estació sense pressa, per a copsar quina és la situació. Hi arribem a les cinc i vint minuts de la tarda. Desconeixem a quina hora passarà el tren, doncs hi ha una vaja convocada per la CGT i els serveis mínims són d’un 33% però no s’han penjat els horaris dels citats serveis. A l’estació trobem una vintena de persones. “Ha passat un tren a les cinc i cinc, se m’ha escapat als nassos”, ens diu una dona que espera dins l’estació. Per lògica, esperem que passarà un tren cap a dos quarts, doncs un terç de la freqüència significa que hauria de passar un comboi cada 30 minuts. L’hora arriba, el tren no pas. La gent comença a mirar als rellotges, els mòbils treuen fum i les mirades de dubte i d’indignació es barregen en una andana que es va omplint de mica en mica. Alguns opten per marxar, a d’altres els passen a buscar en cotxe; la majoria però, es queden. I arriba la bona nova en forma de tren a les 17:48h. És un comboi doble i encara queda algun seient buit. A partir del Masnou però, la gent que puja haurà d’anar dreta durant mitja hora.

Arribem a Barcelona-Plaça Catalunya. Són les 18:20 hores, plena hora punta de sortida de la ciutat. Les andanes de l’estació, tant de Renfe com del Metro, estan plenes a vessar. Ens és força complicat de sortir del tren i arribar a les escales de sortida. Abans d’abandonar les instal·lacions, preguntem una mica als usuaris que allí es congreguen esperant que alguna divinitat faci arribar el seu tren a l’estació. “Vaig a Terrassa, porto 30 minuts esperant i pel que m’han dit a taquilla, sembla que en poca estona passarà algun R4 cap allà.”. “Voy para Sant Joan Despí y no sabía que había huelga. Llevo aquí 20 minutos y tan solo ha pasado un tren por la estación. Si la cosa sigue así supongo que probaré de llegar al Trambaix y cogerlo...”.


Sortim de la Renfe i ens apropem a les andanes de la L1 del Metro. Recordem que també hi ha vaga del metropolità i realment es nota. Només passar les barreres d’accés, les escales i l’andana són completament plenes de gent. Aquí el Metro va passant però evidentment no dóna abast a la demanda d’una hora punta al centre de la capital del país.

Vist el panorama del centre, tornem a fer d’usuaris. El nostre objectiu després de baixar des de Premià de Mar serà anar una mica més enllà: arribar a la capital de la comarca, Mataró. Fem una mica de volta per l’estació de Renfe. Els panells d’informació només ofereixen la magnífica informació “Rodalies Renfe”. Sens dubte, ens queda tot ben clar després de consultar-la. Busquem usuaris de la R1. “Vaig cap a Arenys, però porto ja 45 minuts i no passa cap tren cap al Maresme”. Trobem dos testimonis més; la resposta, la mateixa: no passen trens cap a la comarca. A Informació no tenen dades pel moment, així que anem a buscar l’única alternativa de transport públic que hi ha: l’autobús.

Agafem les escales mecàniques i sortim de l’estació subterrània de la Renfe i ens plantem a la Ronda Universitat, el punt de sortida de les línies de l’empresa Casas cap al Maresme. Es nota que hi ha vaga ferroviària i que, a més, els serveis mínims no funcionen. Més d’un centenar de persones fan cua a la petita marquesina d’on parteixen les línies C1, C2, C3 i C4 (cap a Mataró, Vilassar i Premià). Cauen quatre gotes. Anem al principi de la cua, a preguntar com està la circulació dels busos a falta dels trens. “De momento han pasado los últimos buses, pero ahora no llega el C2...”, ens comenten dues usuàries. Són les 18:55h, cinc minuts per sobre de l’hora d’arribada del citat bus. Ens toquen les set del vespre i arriba el C1. En parar, el conductor surt a informar que el C2 no circularà, perquè s’ha quedat bloquejat enmig de la Gran Via per una manifestació a l’alçada de Plaça Tetuan. “Así que saldremos por un camino alternativo. Los que quieran salir ya, pueden subir al C1, aunque cubra una ruta en parte diferente al llegar a Mataró”, comenta el conductor.

Els usuaris es divideixen en dos: els que opten per sortir amb el C1 de les 19:05h, “almenys arribarem a Mataró, ja sigui a un o altre barri”, diuen alguns; i els que opten per esperar el següent C2, que ha de sortir a les 19:20h. En cinc minuts el bus s’omple a vessar; un centenar de persones entre seients i el passadís del vehicle hi ha pujat.

El C1 marxa un cop ha encabit a tothom que ha pogut. Una cinquantena de persones més queden a la vorera; no hi havia lloc per a tothom. En cinc minuts però, la cosa canvia. Arriben, de cop, el següent C1, el C2 i el C3. A un parell de senyores se’ls il·lumina la cara en veure que ja no hauran d’esperar més. “Hemos estado más de media hora en la Renfe pero al final hemos salido a buscar suerte, y parece que la hemos encontrado”. Viuen al barri de Cerdanyola de Mataró, i admeten que és el primer cop que agafen l’autobús. No són un cas excepcional avui. Cada cop que arriba un autocar el conductor informa a desenes d’usuaris, i no para de donar els horaris i fulletons informatius de les respectives línies.

En qüestió d’un parell de minuts marxen tots tres autobusos. Són les 19:30 tocades. La vorera de Ronda Universitat s’ha buidat, però per poc temps. En un parell de minuts comença a formar-se la cua dels usuaris habituals de la Casas, però a ella s’hi van sumant tot de gent que sol agafar la Renfe, o això intuïm pels comentaris que fan. “Jo he vingut directament aquí, no penso arriscar-me al tren altre cop”, ens comenta una senyora ja força gran. I sembla que fa bé, perquè de seguida la interpel·la un senyor que acaba d’arribar del subsòl ferroviari. “No, no cal que ho proveu, jo vinc de la Renfe i es veu que els trens no arriben a Mataró”. Cares d’incredulitat a la vorera. “¿Pero no había servicios mínimos?”; “Sí, però es veu que els trens no poden circular per les ones que arriben a la costa”. Ens n’anem ràpidament a l’estació de la Renfe. Efectivament, es confirma la informació: el temporal de mar ha fet que, de nou, les vies hagin quedat inutilitzades, de moment, a l’alçada de Vilassar de Mar.


A la vaga de Renfe s'hi va sumar el fort temporal marítim, que va tallar completament la línia R1 a Vilassar de Mar.
Font: Enric Sierra, La Vanguardia

En tornar a la marquesina de l’empresa Casas, els comentaris són ben diversos: “Desde 1848 que hay el tren, ¿sabíais? Y todavía no se les ha ocurrido de poner ninguna protección a la vías que van al lado del mar. Es una vergüenza...”. O exclamacions que ens sorprenen com la que professa una senyora gran amb accent andalús: “¡Y después dicen que no entienden que nos queramos independizar!”, frase que molts comparteixen fent un assentiment amb el cap. Fem patent que el català indignat no és pas només catalanoparlant, ni de bon tros.

Vist com es complica el panorama, optem per tornar ja cap a Mataró. Una de les senyores amb qui conversàvem abans de marxar a la Renfe ens ha ofert de guardar-nos el lloc i serem els segons en pujar al C2 que arriba en pocs minuts. Sorprenentment, és un autobús articulat que no fa ni una setmana que circula, dels més nous de la companyia, però que ja farà una prova de capacitat: més de 100 persones hi pugem a plaça Catalunya. A plaça Tetuan se n’hi afegiran unes quantes més. Malgrat la incomoditat, molts usuaris respiren alleugerits: en poc més de trenta minuts, a dos quarts de nou, ens plantarem a Mataró.

De les converses que els usuaris mantenen en el trajecte de tornada a casa n’extraiem la conclusió del dia: vagues i protestes a banda (que força usuaris defensen malgrat les moltes molèsties que els han ocasionat) no pot ser que el servei ferroviari quedi afectat cada cop que hi ha temporal marítim al Maresme. Cal que el govern espanyol, que n’és el responsable, actuï. O potser ja és massa tard. “El 25-N cal que votem perquè siguem nosaltres els que puguem actuar”, diu una passatgera darrere nostre. Magnífica frase per a tancar el caòtic dia. Haurem de reflexionar-hi.

Per a saber-ne més


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada